Friday, May 9, 2008

Linkovi i SEO

Ljudi me povremeno kontaktiraju sa raznim varijantama, u suštini, jednog te istog pitanja:

Imam sajt originalne tematike i sadržaja i atraktivno je dizajniran. Zašto je poseta na mom sajtu tako mala? Zašto je Page Rank stranica na mom sajtu tako nizak? Šta je to što mi je promaklo?
Kratko i jasno - ono što vam je promaklo je kampanja kreiranja linkova.

Nema smisla trošiti ogromno vreme i energiju na uređivanje vašeg sajta ili bloga ako u isto vreme ne radite ništa na linkovima ka vašem sajtu. Ti linkovi će vam doneti posetu, bilo direktnu ili preko pretraživača interneta (čitaj Google). Zaista je žalosno kada naiđete na dobar sajt, ili čak na izvanredan sajt, i vidite da je autor potrošio veliki napor i kreativnu energiju na njegovom koncipiranju, ali je zaboravio na neophodnost promocije istog.

Ne treba da zapadate u euforiju. Posvetite se sistematskoj izgradnji linkova. Daću vam nekoliko ideja, na primer, komentari na blogovima su dobar izvor linkova, takođe dolazi u obzir razmena linkova sa sajtovima slične tematike kao i vaš. Radite na tome da uvrstite vaš sajt ili blog u internet direktorijume ili adresare, pre svega u besplatni DMOZ direktorijum.

Kladim se da većina od vas provodi manje od 5% svog vremena, ako uopšte, radeći na dolaznim linkovima. Vreme koje biste trebali da potrošite na ovaj segment je 80-90% od ukupnog raspoloživog vremena koje je predviđeno za rad na vašem sajtu ili blogu. Ovo je suštinski, i sasvim sigurno, najbitniji aspekt vezan za internet marketing.

Koliko vi vremena trošite na kampanju izgradnje linkova? Ostavite komentar!

17 comments:

Vladica Savić said...

Pa sto se mene tice, i sajta www.autopijaca-nis.com ja nisam neki SEO majstor, ali citajuci ovaj i slicne savete trudim se da radim na promociji i davanju informacija o sajtu na raznim forumima na kojima ucestvujem, blogovima koje pratim i sl. Tako da mislim da se moze reci da je to ipak vise od 5% vremena :)

...a sto se dmoz-a tice, prijavio sam sajt jos pre ni sam ne znam kog vremena ali nije bio dodat, kasnije opet, a ni sad ga ne vidi iz nekog razloga?

Elektron Bloger said...

Zdravo Vladice. DMOZ je poznat po tome da je jako spor što se tiče ubacivanja novih sajtova. Nema garancije da će neki sajt biti dodat, niti su njihovi urednici dužni da obaveste webmajstora kada mu odbiju sajt. Moje lično iskustvo sa DMOZ-om je raznoliko. Sa domaćim sajtovima bi situacija trebala da bude malo bolja, ali opet, sve zavisi od urednika. Obično ne treba žuriti sa novom prjavom.

Vladica Savić said...

To sto kazes da ne treba zuriti sa novom prijavom, da li znaci da sam mozda pogresio sto se toga tice?

Da me ne stavlja dmoz mozda opet na zacelje kolone sajtova koji cekaju da budu prijavljeni ukoliko ga prijavim opet?

Elektron Bloger said...

Da, potpuno si u pravu. Svaki put kada prijavis sajt, menjaš datum prijave i tvoj sajt ide na začelje kolone. Ako kojim slučajem editor odluči da ne uvrsti neki sajt u DMOZ direktorijum, onda bi čovek trebao da poboljša svoj sajt i sačeka duži vremenski period, recimo godinu dana, pre nego što ga ponovo pošalje na razmatranje. Zato, u principu, pošalji sajt jednom i zaboravi na DMOZ, a osim toga, postoji još mnogo kvalitetnih direktorijuma gde se tvoj sajt može uvrstiti.

Vladica Savić said...

Koje bi ti preporucio jos pored DMOZ-a?

Elektron Bloger said...

Na žalost, većina inostranih direktorijuma traži da sajt koji se prijavljuje ima barem deo svog sadržaja na engleskom jeziku. Ali bez obzira na to, broj kvalitetnih domaćih direktorijuma se u poslednje vreme povećao. Na primer, izdvojio bih www.globalnoselo.com, www.yuportal.com i dir.vizio.biz. Mnoge manje direktorijume možeš naći pretragom na Google-u, recimo uz pomoć fraze "dodaj sajt" ili neke slične, ali imaj u vidu da će ti većina njih zauzvrat tražiti recipročni link.

Vladica Savić said...

Ok, hvala na informacijama, na yuportal sam prijavio bio, a na ova dva sam prijavio sinoc. Uzgred, sta bi ti preporucio konkretno za dalje poboljsanje SEO-a i rejtinga onog mog sajta www.autopijaca-nis.com

Elektron Bloger said...

Što se SEO strane tiče, sajt je relativno OK odrađen. S obzirom da ti je sajt relativno nov, ima dosta indeksiranih stranica u Google-ovom glavnom indeksu, što je dobro. Ali ono što mu fali da se popne na listi rezultata pretrage je Page Rank (PR). To u prevodu znači da ti trebaju linkovi i to linkovi sa stranica koje imaju dobar PR. To uglavnom nisu forumi, pošto stranice na forumima često imaju PR 0. To često jesu direktorijumi, zato prijavi svoj sajt u što više direktorijuma, čak i ako budeš morao da razmeniš linkove. Takođe, korisno je videti šta ti radi konkurencija, na primer, gde je konkurentski sajt "nabacio" svoje linkove. U tu svrhi ti može koristiti Yahoo site explorer. Pretraga treba da bude tipa linkdomain:www.domenkonkurencije.com , a onda treba odabrati -> Show Inlinks -> Except from this domain -> to -> Entire site.

Anonymous said...

Eh, da li rade ovi komentari, sad ostavih nešto na drugom tekstu ali ništa ne vidim.

Htedoh samo da kažem što se tiče prijavljivanja u DMOZ, da sam imao isti problem, a rešio sam tako što sam poslao mejl direktno adminu rublike, objasnio situaciju, i zamolio da me upiše. Vrlo ubrzo bio sam u DMOZ-u.

Elektron Bloger said...

Andrija,

dobro si se snašao, možda je to način da se ubrza procedura na domaćem DMOZ-u. Što se tiče engleskog DMOZ-a, tu je bojim se mnogo teže.

DMOZ je inače često noćna mora, ali je veoma bitan direktorijum, pošto Google preuzima celokupnu njegovu strukturu za svoj interni direktorijum. Od njega se jedino bolje kotira Yahoo-ov direktorijum, ali za njega je potrebno odvojiti 299 dolara godišnje. Ljudi kažu da vredi svaki cent uložen u njega. Ja lično nikada nisam probao.

Anonymous said...

Da, DMOZ je veoma bitan, sećam se svojevremeno da mi je u roku od par dana od prijema znatno skočio rejting, tj. pozicija u Googlu. Ali je posle nekog vremena ponovo pao, budući da su i svi drugi već u DMOZ-u :)
Nego, gledao sam nešto Yahoo dir, i koliko sam shvatio samo sajtovi na engleskom mogu da se prijave, da li sam u pravu?
A čitao sam i ja na mnogo mesta koliko je Yahoo dir dobar.

Elektron Bloger said...

Naravno, DMOZ je potreban ali ne i dovoljan uslov, pogotovo ako je konkurencija takođe već na njemu.

Što se tiče Yahoo direktorijuma, postoji sekcija Regional gde bi čovek verovatno mogao da prijavi svoj sajt na srpskom. Pri tome bi engleska verzija celog ili dela sajta verovatno pomogla, ali kako to sve zapravo funkcioniše nemam pojma. Takođe postoje i Non-English Yahoo direktorijumi, ali nas još uvek nema na spisku zemalja.

Milan said...

Bio bih vam zahvalan da,ako nije problem mi na mail posaljete neko objašnjenje za nas laike newebmastere kako da mi se blog uopste pojavi u google pretrazi.
cosmicmm@gmail.co
UNAPRED HVALA!

Elektron Bloger said...

Milane,

da bi Google uvrstio tvoj blog u njegov indeks, (tj. da bi se pojavio u google pretrazi za neku tvoju kljucnu rec) glavni i jedini uslov je da obezbedis linkove. Bez linkova ka tvom blogu sa drugih sajtova ili blogova, cak i ako Google na neki nacin postane svestan tvog bloga, on se nece uopste pojaviti.

Pozdrav,
Elektron bloger

Anonymous said...

прочитајте цео блог прилично добро

Vladica Savić said...

Pozdrav Elektron Bloger-u, nakon nekog vremena eto mene opet ovde :)

Sto se tice prvog sajta koji sam spominjao www.autopijaca-nis.com sajt je cini mi se poprilicno lepo rangiran nakon jos par izmena i dorada na kompletnoj optimizaciji, medjutim jedan drugi sajt, www.turistickeagencije.rs koji je cini mi se takodje lepo odradjen sto se tice seo-a se veoma lose rangira za kljucne reci "turisticke agencije" imas li neki predlog za poboljsanje?

Puno pozdrava i sve najbolje,
Vladica Savic

Elektron Bloger said...

Pozdrav Vladice,

drago mi je da se tvoj prvi sajt sada lepo rangira. Često je slučaj da čovek treba malo više da poradi na linkovima, a ako oblast nije kompetitivna možeš da se rangiraš sa samo par linkova. Ponekad je osim linkova potrebno da sajt malo "ostari", i/ili takođe da linkovi koji vode ka njemu "ostare".

Što se tiče tvog novog sajta, možeš i sam da predpostaviš da je turizam jedna od najkompetitivnijih oblasti na internetu. Kada sam ukucao "turističke agencije" na Guglu, dobio sam prilično jake sajtove prii vrhu rezultata pretrage. Da bi se rangirao dobro u ovoj oblasti moraš debelo da poradiš na dolaznim linkovima, a uz to verovatno su bitni i ostali "on page" faktori (nisam imao vremena da detaljnije pogledam sajt, ali recimo "title tag" na nekim stranicama tvog sajta nije odgovarajući, tj. ne sadrži odgovarajuće ključn reči ).

Da sam ja na tvom mesto, počeo bih da radim na "long tail" ključnim rečima. Ako je osnovna ključna reč "turističke agencije", proširene long tail reči bi bile, "turističke agencije beograd", "turisticke agencije u srbiji","najbolje turisticke agencije u srbiji" i slično. Najpre bih obezbedio odgovarajuće optimizovane stranice na sajtu za te reči. Onda bih obezbedio linkove koje sadrže te ključne reči u sidru linka a vode ka tim tvojim stranicama.

Direktorijumi linkova ti obično neće dati da linkuješ na taj način ka unutrašnjim stranicama svog sajta. Ostaju ti druge opcije, do-follow blogovi, ili na primer direktorijumi članaka (jedan od retkih domaćih kojeg ponekad koristim je na adresi kristali.rs
). Nadajmo se da će ih uskoro biti više.

Nadam se da sam bio dovoljno jasan i da ti je ovo bar malo pomoglo,

Pozdrav