Thursday, April 24, 2008

Internet zarada uz pomoć bloga ili websajta

Postoji nekoliko načina kako da se ostvari zarada na Internetu koristeći svoj websajt ili blog. Sledeća lista je sačinjenja na osnovu odličnog članka sa sajta DailyBlogTips.com. Ako znate još neki način kako da zaradite uz pomoć svog bloga, ostavite komentar.

Lista je podeljena na dva dela: zarada direktnim i indirektnim metodama, i u oba slučaja dati su primeri.

Direktne metode

1. PPC Oglašavanje

Googleov AdSense je najpopularnija opcija u ovoj kategoriji, ali postoje i drugi načini. U suštini, sve što vam je potrebno je da se prijavite i da dodate nekoliko linija koda na stranicama svog sajta. Nakon kratkog vremena na vašem sajtu ili blogu pojaviće se oglasi, bilo tekstualni ili u obliku slika. Oglasi će biti (uglavnom) usklađeni sa tematikom vašeg sajta, i zaradićete određenu količinu novca za svaki klik.

Koliko će profitabilan biti ovaj metod zavisi od nivoa internet posete vašeg sajta ili bloga, i što je još važnije, od faktora koji se zovu click-through rate (CTR) i cost per click (CPC). Prvi faktor, koji predstavlja odnos između broja pogleda na stranice sa oglasima i broja klikova na iste, u mnogome zavisi od dizajna vašeg sajta, ali i od mnogo drugih faktora u koje nećemo sada ulaziti. Drugi faktor zavisi isključivo od tematike vašeg sajta. Oglasi vezani za, na primer, kredite ili finansijske proizvode mogu da donesu i po nekoliko dolara za jedan klik, a donja granica za neke oblasti može biti i jedan cent po kliku.

Od kvaliteta internet saobraćaja takođe zavisi prosečan CTR. Organski saobraćaj koji dolazi od pretraživača je najkvalitetniji i donosi najveću zaradu. To je zato što su posetioci već u potrazi za nečim što je srodno sa tematikom vašeg sajta i verovatnoća da će kliknuti na oglas je veća.

Lista popularnih CPC mreža:

2. CPM Oglašavanje

Mreže CPM oglašavanja su slične PPC mrežama, osim što zarada dolazi od broja impresija (u prevodu, broja pogleda na stranicu sa oglasom). CPM označava Cost per Mille, tj. zarada na 1,000 impresija.

Blog koji ostvari 100,000 pogleda na stranice sa oglasima za jedan mesec, može da zaradi $100 mesečno ako prikazuje oglase od $1 CPM.

CPM vrednosti variraju od mreže do mreže, položaja oglasa na stranici i njegovog formata. Što je bolja mreža, to je CPM vrednost veća (zato što bolje mreže imaju pristup većem broju oglašivača). Što je oglas bliže vrhu stranice, to je vrednost CPM veća. Što je veći format oglasa (u smislu broja piksela), to je veća vrednost CPM.

Zarade se kreću od $0.10 do $10 za 1,000 impresija, a mogu biti čak i više u nekim specijalnim slučajevima. Ova vrsta oglašavanja prolazi bolje na sajtovima koji imaju ogroman apsolutni broj posetilaca (onlajn forumi, časopisi, i slično).

Lista popularnih CPM mreža:

3. Direktno oglašavanje Banerima

Prodaja sopstvenog oglasnog prostora je jedan od najunosnijih metoda zarade. To je zato što ste u prilici da se odreknete posrednika i da sami odredite svoju tarifu. Najpopularniji formati banera su 728×90, 120×600, 300×250 i 125×125 piksela.

Mane ovog vida oglašavanja su neophodnost posedovanja izuzetno kvalitetnog i dobro posećenog sajta da biste mogli da privučete kvalifikovane oglašavače. Ovome treba pridodati i pojačano angažovanje oko prodaje, naplate i manipulacije banerima.

Srodni linkovi:

4. Tekstualni oglasi

Nakon što je Google objavio da će kazniti prodaju tekstualnih linkova bez nofollow atributa, ovaj metod zarade je postao manje popularan.

Mnogi vlasnici sajtova još uvek prodaju tekstualne likove, sa ili bez nofollow atributa.

Prednosti ovog metoda se ogledaju u njegovoj nenametljivosti. Moguće je prodavati liknove direktno ili putem specijalizovanih mreža. Imajte na umu da se vaš sajt može lako naći na Google-ovoj crnoj listi, bilo za kupovinu ili za prodaju tekstualnih linkova.

5. Affiliate Marketing

Ova vrsta marketinga je veoma popularan način zarade na Internetu. U okviru ovog sistema imamo trgovca koji je voljan da da pravo prodaje (na direktan ili indirektan način) svog proizvoda ili usluge nekom drugom licu, u zamenu za procenat. Ponekad se ovaj način oglašavanja označava kao CPA (cost per action) marketing.

Afilijati šalju potencijalne mušterije nazad trgovcu koristeći banere, tekstualne linkove ili čitave web stranice sa opisom proizvoda koji se prodaje.

Da biste našli pogodne programe ovog tipa, trebali biste da se okrenete individualnim kompanijama ili izdavačima kao što su na primer Dreamhost ili SEOBook, ili da se učlanite u odgovarajuće mreže.

Lista popularnih mreža ovog tipa:

6. Monetizacija pomoću Web-Widgeta

Najnoviji trend na webu su web-widgeti koji vam omogućavaju da zaradite vašim websajtom ili blogom. Primeri za ovaj način zarade su Widgetbucks i SmartLinks. Neki od ovih servisa koriste PPC šemu, drugi se drže tekstualnih linkova, a treći koriste affiliate linkove.

U svakom slučaju, njihova glavna razlika je u tome što obezbeđuju web-widgete, što onda olakšava njihovo ubacivanje na vaš sajt.

Lista kompanija i mreža:

7. Sponzorisane revije

Ovaj model, kojeg su pratile kontraverze od samog početka, izmislili su pioniri na polju PayPerPost šeme. Uskoro su se uključile i druge kompanije, od kojih su najznačajnije Sponsored Reviews i Review Me. One su razradile ceo proces, šireći model plaćenog blogovanja.

Ako se prijavite na nekom od sistema sponzorisanih revija, to će vam dati priliku da pišete članke o širokom spektru tema. Nisu svi blogeri spremni da pišu o specifičnim proizvodima ili websajtovima, ali ako ste vi voljni, možete da zaradite pristojne honorare.

Lista mreža sponzorisanih revija:

8. RSS Feed Oglasi

Sa naglim prodorom RSS tehnologije, vlasnici web sajtova počinju da nalaze načine da zarade i na ovaj način, koristeći ovaj novi sistem distribucije.

Feedburner već ima svoju mrežu izdavača, a vi se takođe možete priključiti, da biste počeli da prikazujete reklame bazirane na CPM sistemu oglašavanja.

Neki od poznatijih blogera imaju opciju prodaje banera ili sponzorisanih poruka direktno na svom RSS feedu. Dva primera su John Chow i Marketing Pilgrim .

Korisni linkovi:

9. Sponzori za događaje ili kolumne

Ako vaš sajt ili blog ima specijalne sadržaje, kao na primer, nedeljni intervju, mesečno istraživanje, ili specijalni projekat, možete da nađete kompanije koje su voljne da ih sponzorišu individualno.

Ovaj metod povećava mogućnosti zarade, a oglašavačima nudi specifičnu ciljanu publiku za njihove proizvode.

Mashable ilustruje dobro ovaj koncept. Imaju nekoliko mogućnosti oglašavanja na sajtu, uključujući i sponzorstvo kolumni i članaka, dnevne ankete, itd.

Problogger takođe povremeno javno objavljuje svoje nove projekte i traži sponzore.

10.Premijum Sadržaj

Na nekim sajtovima ili blogovima besplatan je deo sadržaja, dok se pristup ostalim privilegovanim oblastima dozvoljava uz pretplatu ili članarinu.

Dobar primer za ovaj sitem zarade je SEOMoz. Njihov blog je veoma popularan i daje dobre savete i vredne informacije o temama vezanim za SEO. Posetioci mogu da se odluče da budu premijum članovi, što omogućava pristup bitnijim tutorijalima, uputstvima alatkama i ostalom ekskluzivnom materijalu, i to zadovoljstvo se naplaćuje $48 mesečno.

11. Privatni Forumi

Internet je preplavljen besplatnim forumima, ali takođe postoje privatni forumi gde morate da platite određenu sumu novca da biste postali članovi.

SEO Blackhat naplaćuje $100 mesečno za članarinu, a ima na hiljade članova. Očigledno, da biste mogli da naplaćujete takve članarine morate da obezbedite istinsku vrednost za svoje članove (na primer, tajne SEO tehnike, alatke i slično)

Performancing je takođe nedavno lansirao privatni forum (The Hive) fokusiran na aspekte umrežavanja. Članarina iznosi $10.

Ovo su samo dva primera. Postoji mnogo mogućnosti za izradu profitabilnog privatnog foruma, samo je potrebno sagledati koji su to aspekti privlačni za vaše potencijalne članove.

Lista popularnih programa za izradu foruma:

12. Oglasna tabla (za posao)

Svi popularni blogovi koriste ovaj sistem za zaradu. Na primer, Guy Kawasaki, ReadWriteWeb, Problogger

Nema potrebe posebno naglašavati da ova opcija zahteva dobro "razrađen" blog određene branše sa solidnom posetom.

Prednost ovog metoda je njegovoj pasivnosti. Jednom kada postavite oglasnu tablu, poslodavci koji oglašavaju poslove će doći prirodno, a moći ćete da im naplatite od $10 do $100 sa svaki oglas.

Lista programa za oglasnu tablu:

13. Internet pijaca

Sitepoint je primer online pijace par ekselans. Neki sajtovi pokušavaju da kopiraju ovaj model, samo na nižoj istanci.

U zavisnosti od branše, online pijaca će omogućiti vašim posetiocima da kupuju, prodaju i menjaju proizvode. Kroz vreme, moći ćete da počnete da naplaćujete malu proviziju da bi novi proizvodi bili uvršteni u postojeću bazu.

Problem sa ovom vrstom zarade može biti taj što na internetu ne postoji standardizovan sofver za ovu namenu, tako da ćete morati da angažujete programera da biste mogli da integrišete internet pijacu.

Dodatni primeri uspešnih online pijaca su EasyWordpress i Mashable.

14. Plaćene ankete

Postoje različiti servisi koji vam plaćaju da postavite malu aketu na svom sajtu ili blogu. Najpopularniji od njih je Vizu Answers.

Sve što je potrebno je prijaviti se i odabrati kakvu vrstu ankete želite da postavite. Većina ovih servisa radi prema CPM modelu.

15. Prodaja ili iznajmljivanje unutrašnjih stranica

Million Dollar Wiki sajt je načinio ovaj koncept popularnim, ali se on koristi na mnogim drugim sajtovima odavno (na primer pogledajte Pagerank10.co.uk).

Ovi sajtovi prodaju pojedinačnu stranicu svog sajta za jednokratnu novčanu nadoknadu, ili je iznajmljuju. Obično ili imaju veliku posećenost, ili veliki PageRank, tako da webmajstori koji su zainteresovani za kupovinu mogu da profitiraju na neki način.

Implementiranje ovog metoda na ograničenom blogu ili sajtu možda nije najpogodnije, ali je koncept u svakom slučaju veoma interesantan.

16. Istaknuti postovi sponzora

Techmeme se najverovatnije pojavio prvi sa ovom idejom, ali je ona ostala lokalizovana i nije zaživela na drugim sajtovima. Ovaj agregator tehničkih novina prikazuje u polju nazvanom “Techmeme Sponsor Posts” teme i linkove svojih sponzora, šaljući im tako kvalifikovan saobraćaj. Imajući u vidu da mesečni zakup jednog mesta košta $5000, i da postoji oko 6 takvih pozicija, procenite sami koliko uspešno funkcioniše ovaj model u ovom slučaju.

17. Donacije

Smeštanjem dugme za donaciju može biti efikasan način zarade, pogotovo ako je vaš blog u branši gde posetioci dobijaju vredne poduke i informacije.

Samorazvoj, samopomoć i lični razvoj, na primer, su pogodne teme za blog ili sajt koje omogućavaju dobru zaradu pomoću ovog metoda, a jedan dobar primer je Steve Pavlina i njegov izuzetan blog.

Jedna varijacija na istu temu se nedavno pojavila sa Buy Me a Beer dodatkom za Wordpress. Ovaj plugin omogućava da se na kraju svakog unosa na blogu ubaci pogodna poruka, kojom se od čitaoca traži da se "učipe" za pivo ili kafu.

18. In-text reklame

In-text reklamne mreže kao što su Kontera ili Vibrant Media će smestiti linkove sponzora u samom tekstu vaših članaka. Ovi linkovi obično dolaze dvostruko podvučeni, da bi se razlikovali od normalnih linkova, i nakon što posetilac sajta pozicionira kursor miša iznad linka, "iskočiće" pop-up reklama. Ako posetilac sajta klinke na link, normalno, vlasnik sajta će zaraditi nešto para.

Neki ljudi dobro zarađuju ovim metodom, ali ga mnogi izbegavaju zbog nametljivosti. Interesantno je napomenuti da veoma malo mainstream web sajtova i blogova koristio ovaj metod.

19. Pop-up i Pop-under reklame

Pop-up je termin koji označava veoma iritirajuću reklamu koja automatski "iskače" u prednji plan pokrivajući deo stranice koju trenutno posećujete. Ako hoćete da zaradite što je više para moguće bez obzira na posledice, možete da eksperimentišete sa ovom vrstom reklama.

Ako, sa druge strane, imate nameru da povećate posećenost i da steknete verne čitaoce, klonite se pop-up reklama. Samo razmislite o stotinama specijalizovanih programa za blokiranje ove vrste marketinga.

Mreže oglašavača koje koriste pop-up reklame:

20. Audio Oglasi

Takođe se nazivaju PPP (Pay Per Play) reklame. Ovaj metod oglašavanja je bio uveden u život od strane Net Audio Ads. Koncept je prilično jednostavan: svaki put kada posetilac dođe na sajt, pušta mu se kratka reklama (obično 5 sekundi). Korisnik ne bi trebalo da može da zaustavi ovu reklamu, što praktično znači da je stopa konverzije 100%.

Ova kompanija još uvek testira ceo sistem, ali neki su korisnici izvestili o CPM zaradi od 4-6 dolara. Bez obzira na odličnu CPM proviziju, razmislite dobro pre upotrebe ovog načina reklamiranja, naravno, zbog njegove nametljivosti.

21. Prodaja web sajta

Prodaja vašeg web sajta je poslednja mera koja vam stoji na raspolaganju, ali potencijal da dobijete veliku sumu para je ogroman.

Ako posetite online forume kao što su DigitalPoint ili Sitepoint, videćete da su puni prodavaca i kupaca web sajtova. Najopštiji parametar da biste odredili vrednost nekog sajta je da grubo procenite njegovu mesečnu zaradu, i da taj broj pomnožite sa brojem koji se kreće od 5 do 30, što zavisi od očekivanja kupca, kvaliteta sajta, tematike sajta, ili od dodatnih faktora.

Neki ljudi (preprodavci!) kupuju sajtove samo da bi ih preuredili i kasnije prodali po mnogo većoj ceni.

Indirektne Metode

22. Prodaja elektronskih knjiga

Ovo je jedna od najstarijih strategija zarade na internetu. Korišćenje sajta ili bloga radi promocije ebooka srodne tematike je veoma bitan način zarade.

Vaš sajt može biti osmišljen kao podrška nekoj knjizi, kao na primer SEOBook.com, ili možete naknadno napisati knjigu na osnovu uspeha vašeg sajta, kao što je uradio FreelanceSwitch sa knjigom How to be a Rockstar Freelancer.

23. Prodaja papirnatog izdanja

Mnogi autori i novinari podižu sajtove ili blogove da bi prodavali svoje knjige. Na primer, to su Gaj Kavasaki, Set Godin i Malkolm Gladvel.

Ovi autori su bili poznati i pre nego što su napravili sajtove, ali niko van ne brani da obrnete ceo proces. Lorel van Fosen je učinila bap to sa svojom knjigom Blogging Tips. Najpre je izgradila autoritet na ovu temu svojim blogom, i tek kasnije je publikovala svoju knjigu.

Korisni linkovi:

24. Prodaja šablona (Templates) ili WordPress Tema

Pošto sve više ljudi odlučuje da se pojavi online, šabloni za sajt ili Wordpress teme svakim danom postaju sve bolje i bolje.

Na ovoj strani naći ćete mainstream sajtove kao što je TemplateMonster, a takođe i mnoge individualne dizajnere koji se odlučuju da promovišu svoj rad nezavisno od velikih imena.

Brian Gardner i Unique Blog Designs su dva primera sajtova koji zarađuju od prodaje Wordpress tema.

25. Konsultacije i slični servisi

U zavisnosti od vaše branše, možete da zaradite na prodaji konsultacija i sličnih usluga. Ako ste u isto vreme i autor svog bloga, članci koje objavljujete će vam pomoći da izgradite svoj profil i da potvrdite ekspertizu u svojoj oblasti. Tako ćete lakše doći do mušterija.

Chris Garrett je koristio sličnu strategiju. Najpre je napravio veoma uticajan blog, a nakon toga počeo je da nudi konsultantske usluge klijentima sličnih potreba i problema.

26. Email lista ili novine

Ova vrsta marketinga predstavlja moćan alat za zaradu na internetu. Stepen konverzije je visok a sposobnost da se ljudi pozovu na akciju veoma velika.

Stvaranje velike liste pretplatnika je dovoljno težak zadatak sam po sebi, ali ako imate atraktivan sajt možete da ga sprovedete u delo.

Jaro Štarak je čuveni Internet marketing ekspert, i ako posetite njegov blog primetićete da odmah pri vrhu stranice postoji odeljak gde on ohrabruje posetioce da se predplate na njegove email novine. Jarov prihod iznosi na desetine hiljada dolara mesečno samo od email novina, što dokazuje da ovaj metod funkcioniše.

Sledi lista programa za rad sa email novinama:

27. Programi mentorstva

Ljudi su u voljni da plate nekome ko bi ih podučio nečemu, što je mnogo više od čistog prikupljanja informacija. Edukacija je jedna od velikih industrija sveta - a online edukacija prati slične trendove.

Stvaranje programa mentorstva može biti veoma profitabilno, ako pravilno postavite njegovu strukturu i ako ga adekvatno promovišete. Postoji širok dijapazon alata za dostavljanje iformacija i znanja, od tekstualnih članaka do audio i video lekcija.

Brajan Klark je uspeh bloga Copyblogger iskoristio da izgradi program mentorstva kojim podučava ljude kako prodavati sadržaj na internetu. Ovaj se program zove Teaching Sells, i košta $97 mesečno. Zvuči previše, ali razmislite, za njega se prijavilo preko 1,000 članova.

28. Konferencija oko websajta

Ako se vaš web sajt ili blog pokaže izuzetno uspešnim u oblasti kojom se bavite, mogli biste da napravite konferenciju povezanu sa njim. U zavisnosti od veličine vaše publike, ovaj događaj bi mogao da privuče na hiljade osoba, i mogli biste da zaradite veliku sumu novca od kotizacije i od sponzora.

Search Engine Land, na primer, napravio je niz konferencija u nekoliko gradova SAD-a, kao i u ostalim zemljama. Konferencija se zove Search Marketing Expo, a kotizacija i učešće koštaju na hiljade dolara.

Da li je neki način zarade izostavljen? Ostavite komentar!

No comments: